Suzuki Swift ClubSuzuki Swift Club ForumPer typeSwift Mk6 (New Swift) › verschil tussen de 1.3 en de 1.5 benzine motor

verschil tussen de 1.3 en de 1.5 benzine motor

verschil tussen de 1.3 en de 1.5 benzine motor

Peertje 13 mei 2009 om 20:05
Peertje's avatar

Groep:
Gebruikers

Berichten: 19
verschil tussen de 1.3 en de 1.5 benzine motor

Als mijn huidige auto is verkocht wil ik een 2de hands swift kopen.
Ik twijfel alleen sterk tussen de 1.3 of 1.5 versie

De boring van beide motoren is het zelfde, alleen de slag is langer van de 1.5
en de 1.5 heeft VVT.

92pk vs 102pk en 116Nm vs 133Nm
voor de cijfertjes (11% meer en 15% meer)

geen enorme verschillen zou je zeggen, ik kon ook geen enorme verschillen ondekken tijdens de proefrit.
Mijn gevoel zegt dat 1.5 onderin in lage toeren beter op pakt als de 1.3 (logisch eigenlijk ook. Is dat de meerpijs waard

Wat vinden jullie er van (technisch gezien dan / voor je gevoel) niet de prijs

Laatst bewerkt door Peertje op 13 mei 2009 om 20:18

---
Suzuki Swift sport, mijn 5de suzuki!
naar boven
Vinguard 13 mei 2009 om 20:13
Vinguard's avatar

Groep:
Gebruikers

Berichten: 144
1.5 VVT lekkerste motor (had alleen wel nog meer vermogen mogen hebben).
Verschil in meerprijs 2e hands is minder dan meerprijs bij nieuwe auto. Dus, 1.5 zou ik adviseren.
---
Ik ben gauw tevreden met het allerbeste.
naar boven
Jofunu 13 mei 2009 om 20:14
Jofunu's avatar
The Gecko

Groep:
Gebruikers

Berichten: 3.754
Wat zijn de prijsverschillen, hoe compleet zijn beide Swifts? Dat zijn ook factoren waar je rekening mee moet houden als je het over de meerprijs hebt..

Ik weet niet hoe zuinig de 1.5 is, maar mijn 1.3 (2008) kan 1 op 17 halen..
---
Corners are made to be taken at high speed.



naar boven
*kevin* 13 mei 2009 om 20:21
*kevin*'s avatar
Mixed Concepts - Extreme White Swift

Groep:
Gebruikers

Berichten: 417
ik heb in beide ook gereden en vond het geld niet waard om te betalen voor het verschil wat je te weinig merkte, het is toch al geen race auto (kan je er wel van maken) maar bij aankoop had ik daar geen behoefte aan. prijsverschil is volgens mij op een nieuwe auto 1000 euro ofzo dacht ik.
naar boven
kaizen 13 mei 2009 om 22:49
kaizen's avatar

Groep:
Gebruikers

Berichten: 107
1.5 is relaxter.

zuiniger dan de 1.3
stillere motor omdat je minder toeren hoeft te maken.
maar kracht onderin.
sneller.


over het algemeent vind ik de 1.5 confortabeler dan de 1.3

ik heb ze bijde gereden.
naar boven
Dutch Dimension 13 mei 2009 om 22:49
Dutch Dimension's avatar

Groep:
Gebruikers

Berichten: 894
Ik wilde perse de Shogun uitvoering ,en mij werd verteld dat ik dan wel een 1300 moest nemen.

Is wel een beetje erg slomer als mn oude wagen (was een 1800).
Maar vind het voor dagelijks best goed te doen

Laatst bewerkt door Dutch Dimension op 13 mei 2009 om 22:49

naar boven
Peertje 13 mei 2009 om 22:54
Peertje's avatar

Groep:
Gebruikers

Berichten: 19
UPDATE:

de 1.5 heeft naast VVT ook een distributie KETTING ipv riem
---
Suzuki Swift sport, mijn 5de suzuki!
naar boven
CoMo 13 mei 2009 om 23:16
CoMo's avatar
The White Bandit

Groep:
Gebruikers

Berichten: 5
De 1.3 motor heeft ook een distributie ketting net als de 1.5.

Ik heb zelf ook een 1.5 gehad en heb nu een 1.3 motor met piggybag (105pk en +/- 132nm koppel) en ik moet zeggen dat ik de 1.3 in deze combinatie prettiger vind en hij is ook zuiniger (moet ook wel rij +/- 30.000 per jaar).

Enige verschil is dat de 1.5 een variabele kleptiming heeft en de 1.3 niet,het verschil tussen de motoren merk je eigenlijk pas boven de 4500 toeren per min. ^
---
The White Bandit
naar boven
RFKANGOO 13 mei 2009 om 23:41
RFKANGOO's avatar
RFKANGOO

Groep:
Gebruikers

Berichten: 452
tja als je een 1.3 op gaat voeren om um net zo lekker te laten rijden als een 1.5 is natuurlijk het eind zoek

gewoon uitgaande van een originele swift zou ik zeggen:
rijd je veel in de stad en binnendoor, neem de 1.3
rijd je veel snelweg en wil je wat vlotter doorrijden, neem dan de 1.5
naar boven
Swift! 14 mei 2009 om 00:18
Swift!'s avatar
-------Swift!->

Groep:
Gebruikers

Berichten: 4.386
Origineel bericht van RFKANGOO:
tja als je een 1.3 op gaat voeren om um net zo lekker te laten rijden als een 1.5 is natuurlijk het eind zoek

gewoon uitgaande van een originele swift zou ik zeggen:
rijd je veel in de stad en binnendoor, neem de 1.3
rijd je veel snelweg en wil je wat vlotter doorrijden, neem dan de 1.5


Zo eenvoudig en besluitvaardig advies zou ik ook geven; sterker nog, dat zeg ik ook altijd.

Verder: volgens mij is de 1.3 zuiniger en stiller dan de 1.5 ...
---
naar boven
Vinguard 14 mei 2009 om 23:17
Vinguard's avatar

Groep:
Gebruikers

Berichten: 144
Om er even een Amerikaanse uitspraak tegen aan te gooien....
"Nothing replaces cubic inches..."
---
Ik ben gauw tevreden met het allerbeste.
naar boven
Suki 15 mei 2009 om 11:34
Suki's avatar
Suki

Groep:
Gebruikers

Berichten: 620
Volgens mij maakt de acceleratie weinig tot niks uit tussen de 1.3 en 1.5. Wel merk ik dat de 1.3 soms op de snelweg wat trekkracht te kort komt (bv Brienenoord op als je vanaf Rdam Centrum komt). Maar voor de rest zit er pit zat in de 1.3, gewoon lekker in zijn twee en in de toeren jagen. De Swift houdt nu eenmaal van toeren maken om op gang te komen.

En de mijne is luidruchtiger als de Swift van Swift!

---
naar boven
MarkV 15 mei 2009 om 13:12
MarkV's avatar

Groep:
Gebruikers

Berichten: 52
Ik heb een 1.5 en rij ongeveer 65% snelweg en 35% binnendoor. Het verbruik is daarbij ongeveer 1 op 12,8.
Ik heb ook in een 1.3 gereden en vond dat die onderin te weinig pit heeft. (Had hiervoor dan ook wel een 206-2.0gti).

Groeten
naar boven
Frankus 15 mei 2009 om 19:08
Frankus's avatar

Groep:
Gebruikers

Berichten: 366
Het is nu eenmaal zo dat als je een 16V motor hebt, je hem op toeren moet houden om lekker door te rijden. Die 1.5 merk je eigenlijk alleen maar omdat de Swift een kleine auto is voor zo'n 1.5 motor.
Het verbruik van een 1.3 ligt gemiddeld op 1op14,5 bij mij. Ongeveer 70% snelweg.
PS die 1.3tjes van Suzuki zijn ook niet kapot te krijgen hoor.

Laatst bewerkt door Frankus op 15 mei 2009 om 19:08

naar boven
black-swift 16 mei 2009 om 10:44
black-swift's avatar

Groep:
Gebruikers

Berichten: 880
ik heb ook eerst een 1.3 gehad shogun en ik vond dat deze heel erg onzuinig was met de bezine!

ik reed met de 1.3 gewoon 1 op 10 inde stad en opde grote weg 1 op 13!
en bijde 1.5 die ik nu hebt rij ik in de stad 1. 13 en grote weg 1op 15 / 1op16

en als je opde grote weg reed vond dat je best veel terug naar zijn 4 moest schakelen als hij terug zakte tussen de 100 en 120. en dat heb ik nu bij de 1.5 niet meer. en hij is veel vlotter met optrekken als de 1.3.

ik heb al vaak zat naast een 1.3 gestaan met mij 1.5 en het verschill zag je zeker wel met optrekken.

dus ik zal zegge PAK EEN 1.5!

en als je de oude uitvoering pak, die zijn toch weer iets sneller dan het nieuwe model van de 1.5;)

---
naar boven
kaizen 16 mei 2009 om 18:39
kaizen's avatar

Groep:
Gebruikers

Berichten: 107
Origineel bericht van black-swift:


en als je de oude uitvoering pak, die zijn toch weer iets sneller dan het nieuwe model van de 1.5;)



maar het nieuwe model is wel ietsje mooier
naar boven
Bleu swiffer 16 mei 2009 om 19:24
Blueswiffer's avatar

Groep:
Gebruikers

Berichten: 265
Origineel bericht van MarkV:
Ik heb een 1.5 en rij ongeveer 65% snelweg en 35% binnendoor. Het verbruik is daarbij ongeveer 1 op 12,8.
Ik heb ook in een 1.3 gereden en vond dat die onderin te weinig pit heeft. (Had hiervoor dan ook wel een 206-2.0gti).

Groeten


Helemaal mee eens! Heb proef gereden in een 1.3 maar toch voor de 1.5 gegaan. Ondanks het weinige verschil misschien zeker blij de 1.5 gekozen te hebben!! en bij snelheid hoort nu eenmaal een hogere brandstofverbruik. Zelf kunnen we ook niet met meer minder doen. De 1.5 is qua verbruik iets aan de horgere kant maar volgens sommigen moet dat na ongeveer 20.000km minder worden
naar boven
Bleu swiffer 16 mei 2009 om 19:26
Blueswiffer's avatar

Groep:
Gebruikers

Berichten: 265
Als ik de keuze had en het geld was geen probleem zou ik opnieuw voor de 1.5 VVT motor kiezen. Heeft nét dat beetje meer wat hem onderscheid van de 1.3!
Ik wens je veel succes met je keuze
naar boven
Suki 16 mei 2009 om 21:25
Suki's avatar
Suki

Groep:
Gebruikers

Berichten: 620
Ik kom met een volle tank zo'n 550 km ver. En toch rij ik op de snelweg niet echt zachtjes. 120 a 140. Hoezo onzuinig de 1.3?
Gewoon een sportuitlaat er onder hangen, dan gaat ie voor je gevoel al veel harder
En als je hard wilt gaan moet je gewoon sparen voor een Ferrari of zo

Laatst bewerkt door Suki op 16 mei 2009 om 21:25

---
naar boven
Jofunu 16 mei 2009 om 21:47
Jofunu's avatar
The Gecko

Groep:
Gebruikers

Berichten: 3.754
Origineel bericht van Suki:
Ik kom met een volle tank zo'n 550 km ver. En toch rij ik op de snelweg niet echt zachtjes. 120 a 140. Hoezo onzuinig de 1.3?
Gewoon een sportuitlaat er onder hangen, dan gaat ie voor je gevoel al veel harder
En als je hard wilt gaan moet je gewoon sparen voor een Ferrari of zo


Ik kom ook tussen de 550 en de 600 km met een volle tank, soms een licht voetje, soms loodzwaar.. Ligt aan m'n bui.. Ook een 1.3

Laatst bewerkt door Jofunu op 16 mei 2009 om 21:48

---
Corners are made to be taken at high speed.



naar boven
Martincb 17 mei 2009 om 10:05
Martincb's avatar
<< MartinCB >>

Groep:
Gebruikers

Berichten: 629
Als je twijfelt over vermogen zou ik wat meer geld opzij leggen en een 1.6 sport kopen. Ik weet dat dat makkelijk gezegd is maar zoals je merkt is het verschil tussen een 1.3 en 1.5 niet zo groot. Nadeel is wel dat de Sport 2e hands net zo duur is als een nieuwe 1.3/1.5...
naar boven
mr.j 17 mei 2009 om 11:58
mr.j's avatar
smokey

Groep:
Gebruikers

Berichten: 7.347
Origineel bericht van Martincb:
Als je twijfelt over vermogen zou ik wat meer geld opzij leggen en een 1.6 sport kopen. Ik weet dat dat makkelijk gezegd is maar zoals je merkt is het verschil tussen een 1.3 en 1.5 niet zo groot. Nadeel is wel dat de Sport 2e hands net zo duur is als een nieuwe 1.3/1.5...


maar met een 2e hands kun je (als je geen geluk hebt) de afgerachte rommel van een ander krijgen maar je kunt ook een top auto krijgen
---

wie mooi wil zijn moet pijn lijden wie verlaagd wil zijn moet omrijden

hyves klik
facebook klik
naar boven
RFKANGOO 17 mei 2009 om 12:38
RFKANGOO's avatar
RFKANGOO

Groep:
Gebruikers

Berichten: 452
Origineel bericht van mr.j:
...


maar met een 2e hands kun je (als je geen geluk hebt) de afgerachte rommel van een ander krijgen maar je kunt ook een top auto krijgen


@ mr.j: een nieuwe kan ook een hoop ellende geven hoor

ik vind het iig. de meerprijs van de sport niet waard
ik weet zo de prijzen niet uit mijn hoofd maar van mijn 1.5 naar een sport scheelde het toen toch een 5000 euro
en zo veel sneller is de sport nou ook weer niet
als ik naar de cijfers kijk is het verschil tussen de 1.3-1.5 bijna het zelfde als tussen de 1.5-1.6
naar boven
mr.j 17 mei 2009 om 14:49
mr.j's avatar
smokey

Groep:
Gebruikers

Berichten: 7.347
Origineel bericht van RFKANGOO:
...


@ mr.j: een nieuwe kan ook een hoop ellende geven hoor

ik vind het iig. de meerprijs van de sport niet waard
ik weet zo de prijzen niet uit mijn hoofd maar van mijn 1.5 naar een sport scheelde het toen toch een 5000 euro
en zo veel sneller is de sport nou ook weer niet
als ik naar de cijfers kijk is het verschil tussen de 1.3-1.5 bijna het zelfde als tussen de 1.5-1.6



ja daar moet ik je ook gelijk in geven
je moet er gewoon geluk mee hebben de 1ne begeeft het op de hoek en de ander doet het 100 jaar
maar ik ben gelukkig met mijn 1.3 had wel iets meer pk,s (69pk) in mogen zitten maar die zitten er niet in
---

wie mooi wil zijn moet pijn lijden wie verlaagd wil zijn moet omrijden

hyves klik
facebook klik
naar boven
Michel 17 mei 2009 om 15:15
Michel's avatar
Site bouwer :P

Groep:
Administrators

Berichten: 770
Origineel bericht van mr.j:
...



ja daar moet ik je ook gelijk in geven
je moet er gewoon geluk mee hebben de 1ne begeeft het op de hoek en de ander doet het 100 jaar
maar ik ben gelukkig met mijn 1.3 had wel iets meer pk,s (69pk) in mogen zitten maar die zitten er niet in

in ruil voor die pk's heb je wel flink koppel met je diesel wel handiger op de snelweg
naar boven
mr.j 17 mei 2009 om 16:08
mr.j's avatar
smokey

Groep:
Gebruikers

Berichten: 7.347
Origineel bericht van Michel:
...

in ruil voor die pk's heb je wel flink koppel met je diesel wel handiger op de snelweg


en in de file
---

wie mooi wil zijn moet pijn lijden wie verlaagd wil zijn moet omrijden

hyves klik
facebook klik
naar boven
Suzuki Swift ClubSuzuki Swift Club ForumPer typeSwift Mk6 (New Swift) › verschil tussen de 1.3 en de 1.5 benzine motor